תכנון ובנייה של חדר נקי

תוכן עניינים
כאן לשירותכם

או חייגו 1700-70-90-30

עולם הבנייה הוא כיום תחום תעשייה משוכלל ביותר עם מגוון התמחויות גדול. אפילו היבט בסיסי פשוט לכאורה כמו "בטון", הוא תחום מומחיות מורכב מאוד בפני עצמו. למשל, משטח בטון שנראה חיצונית כמו כל משטח אחר, עשוי להיות בנוי לעמידה בעומסים כבדים במיוחד או לעמידה בשינויי טמפרטורה גדולים במיוחד. אם נעבור מחומרי הבנייה לשאלה מה בונים, נמצא גם כאן כמה תחומים יוצאי דופן, כאשר דוגמא בולטת הם המבנים שידועים כ"חדר נקי". מה כרוך בתכנון ובנייה של מבנה מסוג זה?

מהו חדר נקי

עם כל הכבוד לאמנות הספונג'ה, ב-Clean Rooms מדובר על "ליגה אחרת" לגמרי. למעשה, חדר נקי דורש השגת רמת ניקיון גבוהה יותר מזו שבחדר ניתוח! זאת, מאחר שהם משמשים עבור תעשיות מיוחדות, בהן אפילו חלקיקי אבק קטנים ביותר עלולים לפגום בתהליך ובאיכות התוצר. לכן, רמת הניקיון ופרטיה הטכניים, צריכים להילקח בחשבון כבר בבניית המבנה. לא ניתן ליצור חדר נקי של ממש, פשוט על ידי יישום אמצעי ניקוי מתקדמים בחדר רגיל.  

פיקוח בניה – קודם כל בשביל הבקרה התקציבית

התכנון

תכנון חדר נקי מתחיל מהתחשבות בדרישות המיוחדות של סוגי התעשייה השונים שמחייבים שימוש בו. לדוגמא – בתעשיית המיקרו אלקטרוניקה נדרשת מניעת חשמל סטטי ולצורך זה יש השלכות מבחינת שמירה על מספר חלקיקים מסוים באוויר ורמת לחות מוגדרת מראש. חדרים נקיים לתחום התרופות שמים דגש מיוחד על ניקיון והדבר מחייב למשל שימוש במשטחים חלקים לחלוטין.

בכל מקרה, לחדר נקי יש לתכנן מערכת בקרת אקלים, שתבצע סינון אוויר, שליטה בטמפרטורה וברמת הלחות וכדומה, בהתאם לייעוד החדר. התכנון מתבסס על סטנדרטים ידועים ומוגדרים היטב בתחום זה ובתעשיות המשתמשות בחדרים אלה. כך, ידוע מראש ובדיוק, אילו רמות ניקיון, לחות, טמפרטורה וכדומה מעוניינים להשיג. מבחינה זו, נלקחות בחשבון כל הפעילויות והמחלקות של הלקוח שעבורן מתוכנן החדר, כך שהוא יעמוד ברף הדרישות המרבי שיידרש.

 התכנון צריך להתחשב גם באופנים בהם יתקיים מעבר אנשים וציוד מחדר לחדר, באופן שיצמצם סיכון של הכנסת זיהומים מאזור פחות נקי, לאזור נקי יותר.

הבניה

מערכת בקרת האקלים תקבל מקום מרכזי בבנייה, גם לאור חשיבותה להשגת ה"ניקיון" לפרטיו וגם מאחר שעצם תנועת האוויר הנדרשת, גדולה משמעותית מהנדרש במערכת מיזוג אוויר רגילה במבנה (שאמורה להשיג רק בקרת טמפרטורה ולחות). האוויר הנקי מוכנס לחדר מלמעלה ונדחק החוצה מלמטה, בדפוס זרימה אחיד, עם כמה שפחות מערבולות. כך מקבלים אוויר נקי ככל הניתן, במיוחד באזור משטחי העבודה. גם העובדים ייהנו מאוויר נקי ככל הניתן (כל עוד הם לא מבצעים עמידת ראש). בנוסף, המערכת תכוון לשמירת לחץ אוויר בחדר, שגבוה מלחץ האוויר בחוץ (הלחץ האטמוספרי). זאת, בכדי לצמצם סיכוני כניסת אוויר מזוהם מבחוץ, לביצוע בניית חדר נקי נדרש קבלן בניה מנוסה בתחום ולא כל קבלן המתמחה בבניית בית פרטי יכול לבצע עבודות בניה של חדר נקי.

לעתים הבנייה תדרוש פתרונות לבידוד קול, כולל במקרים שבהם תהליכי עבודה רגישים במיוחד, לא יוכלו לעמוד ברעידות וברעש שקיימים במבנה רגיל.

מקור זיהום נוסף, די מפתיע, הם הקירות. מסתבר שקירות רגילים פולטים חלקיקים ולכן בניית חדר נקי מבוססת על קירות מחומרים שלא עושים זאת.

לסיכום

חדר נקי הוא סוג מבנה ייחודי מאוד, שיש לתכנן היטב מראש ואז לבנות ולצייד בהקפדה יתרה בעזרת מומחים.

שתפו את המאמר:

1700-70-90-30

שיפוץ ושיקום בניינים, בניית ממד והוספת מרפסות לבניינים רק עם קבוצת עידן עובדים בצורה מקצועית ומהירה!

פנו אלינו עוד היום לקבלת מידע נוסף/ הצעת מחיר
ונציגנו יחזור אליכם בהקדם!!

או חייגו 1700-70-90-30