תהליך ליווי בשיפוץ בניין על ידי מהנדס

תוכן עניינים
כאן לשירותכם

או חייגו 1700-70-90-30

שיפוץ בניין מגורים משותף מחייב הסכמה של כל הדיירים (בעלי דירות) ולאחר גיבוש הרוב הנדרש יש להיעזר בשירותיו המקצועיים של מהנדס בניין. מהנדס בניין מגיע לבקר במבנה כדי לבדוק את מצב התשתיות הקיימות ויחד עם אדריכל או מעצב הוא מחליט על שינויים הנדסיים במבנה כמו הריסה ותוספות בנייה, ועליו לגבש החלטה כיצד לבצע את התוכנית, בהתאמה לחוקי ולתקנות הבנייה ולצרכי הדיירים.

ליווי של מהנדס בניין קונסטרוקטור נדרש בכל שיפוץ מסיבי בבנייני מגורים ובבתים פרטיים, ברוב המקרים הדיירים מחליטים להשקיע בשיפוץ הבניין בגלל הזנחה קשה המחייבת שיקום ושיפוץ, לעיתים הדיירים נדרשים לשפץ את המבנה מאחר ומהנדס מטעם העירייה קבע כי הבניין רעוע ומסוכן למגורים, ולעיתים בעלי הדירות מעוניינים לחדש את המבנה כדי להעלות את ערך הנכסים. 

בעלי דירות בבנייני מגורים ישנים ללא מעלית יכולים להחליט על פרויקט שיפוץ וחיזוק יסודות המבנה בפני רעידות אדמה במסגרת תמ"א 38. הפרויקט כולל גם הוספת מעלית, תוספת של קומה אחת או יותר, תוספות בנייה לדירות כמו ממ"ד ומרפסת שמש, החלפת תשתיות, שיפוץ לובי וחניה ועוד.

אישורים הנדסיים לפרויקט שיפוץ בניין

חוק התכנון והבנייה מחייב אישור קונסטרוקטור בכל פרויקט לשיפוץ בניין הכולל הריסה ושינויים במבנה ההנדסי. על פי החוק ותקנות התכנון והבנייה אסור להרוס קירות מבטון וקירות אחרים, לנסר ולהסיר עמודים, להרוס גדרות בטון, להגדיל את שטח הדירות בבניין ולבנות אלמנטים הנדסיים בלי תכנון מקצועי ואישור חתום של מהנדס בניין קונסטרוקטור. אם מבצעים שינויים במבנה ההנדסי ללא אישור בכתב ממהנדס בניין הרשום בפנקס המהנדסים – הדיירים חשופים לקנס והם עוברים על החוק, על כל המשתמש מכך.

יש להוציא אישור הנקרא היתר בנייה לפני התחלת העבודות במבנה, בהתאם לסוג השיפוץ. אם מבצעים שיפוץ מסיבי יש לדאוג לאישור בכתב מכל הדיירים ולקבל היתר בנייה, אך אם מחליטים על שיפוץ קוסמטי בלבד כמו שיפוץ הלובי וחדר המדרגות ללא שינויים במבנה – אין צורך להוציא היתר בנייה מוועדת התכנון והבנייה ברשות המקומית.

אילו בדיקות חייבים לעשות בפרויקט שיפוץ בניין על ידי מהנדס?

מהנדס בניין שנבחר לנהל את פרויקט השיפוץ חייב לבצע בדיקות מקדימות על מנת לתכנן את העבודה ולהגיש בקשה להיתר בנייה, כנדרש בתקנות. הקונסטרוקטור מבקר בבניין ועליו לבצע בדיקות שונות בעזרת מכשור מתקדם, לדוגמה בדיקת כמות הברזלים הקיימים ביסודות הבניין, בדיקת כמות הרשתות המותקנות ביסודות המבנה, רמת ואיכות יציקות הבטון, בדיקת חומרים, איטום, חיזוקים, איכות התקרות, רמת הביסוס ועוד.

בסיום שלב הבדיקות המהנדס מפיק דו"ח בנושא יציבות הבניין ומצב התשתיות. בפרויקט תמ"א 38 המהנדס בודק את היסודות של הבניין ועמידות המבנה בפני רעידות אדמה.

חשיבות הבחירה של מהנדס בניין מקצועי ומנוסה

מהנדס בניין אחראי על תחומים רבים בכל פרויקט שיפוץ, הוא חייב להיות איש מקצוע בעל ידע רב ועליו להיות מעורה בכל התחומים הנדרשים לשיפוץ המבנה. לכן, פרויקט מורכב כמו שיפוץ בניין מסיבי מחייב בחירה נכונה של מהנדס בניין הרשום בפנקס המהנדסים, עדיף לבחור מהנדס מקצועי ובעל ניסיון רב העוסק בשיפוץ בניינים במשך שנים רבות.

ראוי לציין כי האחריות על בטיחות הבניין מוטלת על כתפיו של המהנדס, הוא נושא באחריות רבה כלפי הדיירים בבניין ועליו לתקן ליקויי בנייה שהתגלו בתקופת האחריות.

מהנדס בניין בעל הכשרה מקצועית ומעמיקה וניסיון רב שנים מנהל את הפרויקט במקצועיות, הניסיון שלו מונע בעיות שונות בתהליך העבודות בפרויקט, הוא מתאם את העבודות בין אנשי המקצוע וקבלני הביצוע, מדווח לדיירים ומפקח על העבודות. יש לציין כי במסגרת לימודי מהנדס בניין, הסטודנטים בוחרים התמחות, וכאשר בוחרים מהנדס לליווי פרויקט השיפוץ חשוב לבדוק האם הוא רשום בפנקס המהנדסים ומהם תחומי האחריות שלו.

 

שתפו את המאמר:

1700-70-90-30

שיפוץ ושיקום בניינים, בניית ממד והוספת מרפסות לבניינים רק עם קבוצת עידן עובדים בצורה מקצועית ומהירה!

פנו אלינו עוד היום לקבלת מידע נוסף/ הצעת מחיר
ונציגנו יחזור אליכם בהקדם!!

או חייגו 1700-70-90-30