שמאי מקרקעין מומחה לתמ"א 38

תוכן עניינים
כאן לשירותכם

או חייגו 1700-70-90-30

תוכנית מתאר ארצית מס' 38 או בקיצור תמ"א 38, נכנסה לתוקף בשנת 2005 ונועדה לאפשר חיזוק מבנים מחשש לרעידות אדמה חזקות.

בשנים האחרונות אושרו הרבה מאד פרויקטים של תמ"א 38 בערים רבות ואפשר לראות במרכזי הערים בניינים רבים בשיפוץ ובניינים אשר זכו למראה מחודש ומשופץ.

בכל פרויקט תמ"א 38 ישנו יזם אשר פועל לביצוע חיזוק המבנה, שדרוגו על ידי תוספות של ממ"ד כחדר נוסף ולרוב גם מוסיפים מרפסות. בנוסף היזמים מקבלים אישור להוסיף קומות ולמכור את הדירות בקומות אלה. הדיירים לא משלמים על העבודה המתבצעת בבניין ולכאורה יש מצב של רווח לשני הצדדים, שכן הבעלים זוכה לדירה מורחבת ומשופצת והיזם לדירות אותן יכול למכור בשוק החופשי.

אך על מנת ששני הצדדים אכן יהיו מרוצים ויזכו לעסקה הוגנת יש לשלב בעלי מקצוע אשר תפקידם לבדוק כדאיות כלכלית ולעמוד על האינטרסים של הצדדים.

אחד מבעלי המקצוע המלווים את הפרויקטים בתמ"א 38 הוא שמאי מקרקעין מומחה בעל ידע וניסיון בתחומים הקשורים לעסקאות נדל"ן.

מהם היבטי מעורבותו של שמאי מקרקעין בפרויקטים של תמ"א 38

  • בדיקת היתכנות וכדאיות כלכלית של הפרויקט. בדיקת נקודת האיזון מבחינת כדאיות הפרויקט ליזמים או לדיירים. דו"ח 0, הידוע בשמו דוח כדאיות כלכלית, עבור היזם.

  • בדיקת זכויות הבניה של בניין המשתתף בפרויקט ובחינת הניצול האופטימלי של זכויות הבניה. הרי ניצול שכזה הוא אחד המטרות המרכזיות של הפרויקט.

  • בדיקת הרווח של היזם המבצע את הפרויקט. היזם משקיע את כספו במטרה להרוויח מהפרויקטים. השמאי יבדוק עבורו את הפוטנציאל לרווח עתידי מביצוע הפרויקט. חשוב להבין כי גם לדיירים יש אינטרס לרווח של היזם, כך הוא מתומרץ להשקיע בתוכנית ולסיים אותה בהקדם.

  • בפרויקטים של תמ"א נוספות דירות חדשות למכירה. שמאי מקרקעין מעריך את השווי שלהן לקביעת מחיר המכירה לאחר השדרוג והחיזוק של המבנה.

  • בדיקת הרווח של הדיירים. שמאי מקרקעין מומחה יכול לסייע לדיירים לנצל את מלוא הזכויות שלהם מול היזם.

קיימים מצבים בהם רווח של דיירים מסוימים גבוה יותר משל דיירים אחרים. במקרים אלה השמאי המלווה יקבע פיצוי כדי לאזן את רווחי הדיירים.

  • כגורם הדואג לאינטרסים של היזם ושל הדיירים עליו להיות מקצועי וענייני, ללא העדפת צד מסוים כדי למלא את תפקידיו השונים בפרויקט. עליו לשמור על כללי אתיקה חמורים של מועצת השמאים תוך הקפדה על הוגנות ואובייקטיביות והעדר ניגוד עניינים.

  • השמאי יתייחס בעבודתו לנושאים הקשורים במיסוי מקרקעין. לשמאי מקרקעין מומחה יש יכולת לטפל מול הרשויות המקומיות בהפחתה וביטולים של היטלי השבחה על הנכס. בנוסף הוא יטפל בהיבטים השונים והכללים הקשורים לחישוב מס שבח לאחר פרויקטים של תמ"א 38.

תפקידים נוספים של שמאי מקרקעין מומחה

  • כתיבת דו"ח שומה להערכת שווי של נכסים בעסקאות נדל"ן. בדיקת הנכס בהיבטים שונים של מיקום פיזי, זכויות בנייה, מצב משפטי ותכנון סביבת הנכס וכתיבת דו"ח מפורט שבסופו הוא קובע את ערך הנכס.

  • חוות דעת שונות: לבתי משפט, לרשויות המס, לרשות מקרקעי ישראל, בוררות וגישור.

  • קביעת שווי נכס מגורים לצורך אשראי. השמאי מעריך עבור הבנק את ערך הנכס כדי שהבנק יוכל לאשר את גובה ההלוואות בעת בקשה למשכנתא.

לסיכום, פרויקטים בתמ"א 38 הם פרויקטים מורכבים המשלבים תכנון, זכויות בנייה, היבטים משפטיים וכלכליים. שמאי מקרקעין מומחה הוא גורם ביניים בין הגורמים המעורבים בפרויקטים ומלווה הן את היזם והן את הדיירים בתהליך.  

שתפו את המאמר:

1700-70-90-30

שיפוץ ושיקום בניינים, בניית ממד והוספת מרפסות לבניינים רק עם קבוצת עידן עובדים בצורה מקצועית ומהירה!

פנו אלינו עוד היום לקבלת מידע נוסף/ הצעת מחיר
ונציגנו יחזור אליכם בהקדם!!

או חייגו 1700-70-90-30