שיקום מעטפת בניין

תוכן עניינים
כאן לשירותכם

או חייגו 1700-70-90-30

מעטפת בניין הוא החלק החשוף ביותר בבניין, החלק הראשון שיראה על סימני שחיקה בבניין, החלק שמצבו יכול להעיד על חלקי הבניין אותם אנחנו לא רואים, חלקים שנמצאים עמוק בתוך השלד שבין חיפוי החוץ לטיח הפנים של הבניין. בהתאם לכך, שיקום מעטפת בניין הוא פרויקט שכולל הרבה מעבר לשכבה הדקיקה החיצונית ביותר שאמורה להסתיר את כל מה שמאחוריה ולצייר פנים יפות לבניין כולו. פרויקט כזה חודר אל עומק הבטון, אל מעבה הסדקים ואל סבך מוטות הברזל שמחזקים את שלד הבטון. אז מה כולל פרויקט שיקום מעטפת בניין? מתי יודעים שהבניין זקוק לשיקום כזה? האם שיקום כזה יכול להוות מענה לבניין שהוצא נגדו צו בניין מסוכן? המומחים של קבוצת עידן המתמחה בשיקום מבנים עונים על כל השאלות, ממש בשורות הבאות.

מהי מעטפת בניין?

על כל מבנה הנדסי ניתן להסתכל באין ספור צורות ולבצע אין ספור חלוקות בין סוגים שונים של חללים ומרכיבים הנדסיים. אחת החלוקות המרכזיות במבנים הנדסיים היא החלוקה בין חלל הפנים ובין מעטפת החוץ של המבנה. חשיבותה של חלוקה זו נובעת מהפערים הגדולים שבין המאפיינים ההנדסיים, הדקורטיביים והפונקציונליים של כל אחד משני החלקים. בעוד שהפוקוס בחללי פנים הוא על מרחב, על עיצוב, על חלוקת שטח ועל גמר בסביבה יבשה ומוגנת, הרי שבמעטפת חוץ הפוקוס הוא דווקא על אלמנטים כמו עמידות בפגעי מזג אוויר, בטיחות, איטום וגם אסתטיקה. חלוקה זו נשמרת ונאכפת בצורה מאוד מוקפדת גם במסגרת חוקי התכנון והבנייה בישראל, כשכל פעולה או שינוי המבוצע במעטפת החוץ של המבנה מחוייב בהוצאת היתר בנייה, בעוד ששינויים בחללי פנים יכולים להתבצע בגמישות כמעט מלאה.

שיקום מעטפת בניין

מעטפת בניין היא למעשה החומר שנמצא בין קצה חיפוי החוץ או שכבת הצבע החיצונית (במבנים ללא חיפוי שיש) ובין שכבת הטיח הפנימית שבתוך חללי הפנים. מעטפת זו כוללת אלמנטים כמו חיפוי חוץ, צבע חוץ, טיח חוץ, איטום חוץ וכמובן שלד הבניין (קירות הבטון שמרכיבות את שלד הבניין). מעטפת זו כוללת למעשה את כל רכיבי השלד שכוללים לא רק את קירות השלד אלא גם את היסודות, ביסוס המבנה וגג המבנה. זהו החלק בבניין שעליו ניתן לראות את סימני השחיקה לפני שהם מופיעים בכל חלק אחר במבנה. אם המבנה סובל מחוסר יציבות מבנית או מחולשה מבנית, נוכל לראות את זה קודם כל במעטפת, למשל בצורה של צניחת אריחי חיפוי, הופעת סדקים עמוקים, פגמי בטון וחשיפת ברזל וכן הלאה.

מה זה בעצם פרויקט שיקום מעטפת בניין ומתי הוא נדרש?

שיקום מעטפת בניין הוא פרויקט שמטרתו היא להחזיר למעטפת הבניין, בראש ובראשונה את החוזק המבני שלה ואת העמידות שלה היא זקוקה כדי להמשיך ולתפקד למשך עשורים ארוכים בתנאי חוץ, אך גם את האסתטיקה שלה ושל הבניין כולו מנקודת מבט חיצונית. פרויקט כזה יכול להידרש ממניעים של אסתטיקה, כאשר לא נמצא ליקוי הנדסי מבני משמעותי במבנה אך האסתטיקה החיצונית שלו הופכת לבלתי נסבלת או בלתי עדכנית במידה כזאת שמחייבת טיפול מעטפת בכדי לשקם את האסתטיקה של המבנה ובדרך כלל גם להשביח את ערכו.

פרויקט שיקום מעטפת בניין יכול לנבוע גם כתוצאה ממצב בו המעטפת סובלת מליקויים ופגמים שהופכים לגורמי סיכון ליציבות הבניין או לסיכון ממשי בפועל. כך למשל, הופעת סדקים עמוקים שחודרים את שכבת הטיח אל תוך הבטון, מחייבת ביצוע בדיקה הנדסית מקיפה של המבנה וקביעת מידת החוזק המבני שלו והצורך בשיקום המעטפת. צניחת אריחים באופן שיכול לסכן את עוברי האורח מחייבת גם היא מהלך של שיקום המעטפת. במקרים רבים, שיקום מעטפת בניין יכול להידרש גם כאשר התסמינים מופיעים בכלל בתוך חלל הפנים, למשל בצורת התנתקות אריחי ריצוף, דפורמציות במסגרות של דלתות וחלונות ותסמינים אחרים שעלולים להעיד על פגיעה בשלד הבניין. מקרים אלה יכולים להגיע עד לכדי יצירת סכנה של ממש והוצאת צו מבנה מסוכן למבנה, שבעקבותיו ניתן לעיתים לפנות את הבניין מדייריו ולתחום אותו מסביב עד לשיקומו.

השלב הראשון בפרויקט שיקום מעטפת מבנים

במסגרת פרויקט שיקום מעטפת בניין מבוצעות שורה של פעולות שמתחילות תמיד ובכל המקרים, בבדיקה יסודית של מהנדס בניין. בדיקה זו נועדה לזהות ולהצביע על כל הליקויים שבגינם התערער מצב המעטפת ושאותם יש לשקם בכדי להחזיר את ימיה של המעטפת כקדם. בפרויקטים שמתנהלים בעיקר ממניעים אסתטיים, בדיקה זו תהיה קצרה למדי והשרביט יעבור במהרה אל אדריכל המבנים, שיתכנן את תהליך השיקום ויבנה תכנית שיקום יסודית הכוללת את כל רכיבי הפרויקט. בפרויקטים בעלי היבט הנדסי מובהק, על תכנית השיקום ינצחו גם אדריכל וגם מהנדס בניין שחתימתו בלאו הכי נדרשת על כל תכנית שיקום שהיא.

תכנית זו תהווה בסיס להגשת בקשה להיתר בנייה מהוועדה המקומית לתכנון ובנייה ברשות המקומית שבתחומה ממוקם הבניין. התכנית יכולה לכלול בתוכה שורה ארוכה של פעולות ובכלל זה: הסרת אריחי חיפוי והחלפתם באריחים חדשים (יש לציין את סוג האריחים והמאפיינים שלהם כמו צבע, חומר, מרקם וכן הלאה), חיזוק אריחים קיימים, ביצוע תיקוני טיח חוץ, צביעת חוץ של המעטפת, ביצוע תיקונים של פגמי בטון כמו סדקים וחורים בבטון, שיקום ברזל של שלד המבנה, צביעת מעקות וסורגים, החלפת מסתורי כביסה, איטום גג, איטום חלונות, איטום חוץ של הבניין ובמקרים מסוימים גם חיזוק ועיבוי יסודות המבנה. כל המרכיבים הללו חייבים להיות מפורטים בתכנית השיקום אליה חייב להיות מצורף מפרט טכני וכתב כמויות.

מי מבצע את פרויקטים מעין זה?

פרויקט שיקום מעטפת בניין הוא פרויקט סופר מקצועי, הדורש רמה גבוהה של ידע מקצועי וניסיון בענף הבנייה. פרויקט כזה מערב עבודה עם סוגים שונים של פיגומים, עבודה בגובה, עבודת חוץ, שימוש בחומרים שאינם מיושמים בפרויקטי שיפוץ רגילים וכמובן תכנון וביצוע בהיקפים גדולים יותר מכל פרויקט שיפוץ פרטי אחר. קבוצת עידן מתמחה בדיוק בסוגים אלה של פרויקטים ובביצוע פרויקטים שונים ומגוונים לטובת בניינים משותפים, בנייני משרדים וכדומה. לרשות החברה אנשי מקצוע לרבות מהנדסי בניין, אדריכלים, אנשי תכנון ומנהלי פרויקטים, כמו גם ידע מקצועי שנבנה בעמל רב לאורך שנים של פעילות בתחום, לרבות ידע מקצועי רב בניהול פרויקטים, גיוס קבלני משנה, ביצוע הנדסי, עבודה מול רשויות והרגולטור וכל היבט אחר המגולם בתוך פרויקט שיקום מעטפת בניין ודומים לו.

בין ספקי השירות השונים הפעילים בתחום זה יכולים להיות הבדלים בשני מישורים מרכזיים: בהיקף הפעולות המבוצעות במעטפת ובאיכות העבודה. לא כל פרויקט שיקום מעטפת בניין כולל בתוכו רכיבים של החלפת אריחי חוץ או תיקון פגמי בטון ולא כל קבלן שעוסק בתחום גם יודע לבצע את המהלכים הללו. בנוסף לכך, לא כל גורם מקצועי העוסק בתחום יודע לבצע את כלל העבודות באותה רמה של איכות ובאותם סטנדרטים של ביצוע ועל כן שלב מפתח בכל פרויקט כזה הוא השלב בו מתקיימת מעורבות של הלקוח ברמות השיא שלה – בחירת הגורם המבצע לפרויקט. קבוצת עידן היא ללא ספק אחת הבחירות הטובות ביותר בשוק לעניין זה.

שתפו את המאמר:

1700-70-90-30

שיפוץ ושיקום בניינים, בניית ממד והוספת מרפסות לבניינים רק עם קבוצת עידן עובדים בצורה מקצועית ומהירה!

פנו אלינו עוד היום לקבלת מידע נוסף/ הצעת מחיר
ונציגנו יחזור אליכם בהקדם!!

או חייגו 1700-70-90-30